Wednesday, July 30, 2008



بصيص الامل
على الرغم من انى كنت ناوى اعمل زى نبيل فاروق لما كان بيكتب قصه من جزئين واقول لمزيد من التفاصيل راجع الجزء الاول من القصه الا اننى تراجعت لانها ليست قصة زواج بوليسيه فالعريس ليس ادهم صبرى ولا العروسه منى توفيق انما دول اتنين غلابه خصوصا العريس الذى فكر بواسطتى ان يتزوج من غير شبكه بصيص الامل الذى وجدته وسط شبورة اليأس تمثل فى رد اخو العروسه ..هذا الرد اثلج صدرى لانه قال انه شايف ان العبد لله _انا يعنى_واعوذ بالله من قولة انا بتكلم صح وطالما هتتكتب فى القايمه يبقى حقها محفوظ ..نظرت له نظرة تشجيعيه لكى يكمل حواره .لكنها لم تفلح خصوصا ان بعد ان رمقه ابوه وامه بنظره ناريه لا تحمل سوى معنى واحد وهو وانت مال اهلك ..هنا ايقنت انه لابد من ان اتكلم دون اللجوء لمساعدة الجماهير المتابعه للحوار وتحدثت بكل حماس مؤكدا لهم ان الشبكه ليست مقياس للحكم على العريس ولو اصبحت كذلك ستكون كارثه بالفعل لاننا ساعتها سنجد تصنيف للعرسان على اساسها على طريقة ده عريس 18..وده عريس 21 قيراط بس من غير مصنعيه ..ويا ويله اللى هيبقى عريس فالصو _صومالى يعنى_..الطريف بقى انى وانا بتكلم كنت بلاقى تشجيع بالنظرات من اخو العروسه ..دفعنى لكى اكمل حديثى ومحاولتى لاقناع اهل العروسه مؤكدا ايضا انهم لازم يراعو حال الشباب اللى مش عارف يلاقيها منين ولا منين ..من ارتفاع الاسعار ولا عدم وجود فرص عمل ..واقسمت لهم ان الشباب جالهم زهايمر من الفقر ..سحبت كلمة زهايمر لان ام العروسه فكرتها مغص ... الغريب اننى كنت اتحدث بحماس شديد فعلا وصوتى ارتفع وكنت حاسس انى واقف فوق خط بارليف ..وكنت مركز فى نظراتى على اخو العروسه حتى لاافقد تشجيعه الصامت ليا ..وفى وسط حديثى فكرت فى فكره جريئه وهى انى اجيب النتيجه من الكنترول نفسه وطلبت راى العروسه ..وده لان الناس دى زى اهلى تمام ..وجاءت عروستنا الحلوه وبدت نظرات الحيره فى اعينها وهى تنظر الينا ..فانا واخوها ننظر لها نظره معناها خليكى عاقله ووافقى ..وعلى النقيض ابوها وامها ينظرون لها نظره معناها ..حسك عينك توافقىولسه عايز احكيلها اللى حصل ..قالتلى انا سمعت كل حاجه ..طلعت مكاره وبتتصنت علينا ..قلتلها طب ايه رايك يا عاقلة العاقلات ..قالتلى انا معاك ان الشبكه مش مقياس ..بس المشكله انه ممكن يحسبها بطريقة انى راميه نفسى عليه بصراحه كنت عايز اصفق لها على الكلمتين دول ..وقلتلها دى انا اضمنهالك ..لان صديقى اطيب شاب فى الوطن العربى بجد وعمره ميفكر بالطريقه دى..وكل ما فى الموضوع انه عايز يقرب البعيد خطوه لانه بالطريقه دى هيبقى بعيد جدا عنه وعن السامعين..وجدتها تقول انها معندهاش مانع ..كنت عايز ارفع ايدها واقول الله اكبر ردها شجع اخوها على التاييد وبقينا تلاته موافقين امام اتنين مترددين لكنهم وافقوا بعد ان وجدوا اقتناع تام من ابنتهم ..وهم فى الاول وفى الاخر لايريدون سوى سعادتها ..شعرت بنشوة الانتصار وانا استمع الى موافقتهم ..واستاذنتهم لكى ابلغ العريس بالامر فهو ينتظرنى على احر من الجمر ...وانا طالع لحقنى اخو العروسه العاقله وقاللى انه مقتنع بكلامى وانه عايزنى معاه لما يروح يتقدم لاهل حبيبته عشان نقنعهم سوا بالموضوع ده وهو زواجه من غير شبكه برضه قلتله بشرط قاللى اؤمرقلتله واحد ه كانز زى معريس اختك هيجيبلى

21 comments:

Unknown said...

ههههههههه
أوعدنا يااااارب

Lobna Ahmed Nour said...

قصة من ذوات النهاية السعيدة

برافو ..

شد حيلك مع العرسان الجايين

لو نفسك ف في واحد كانز تاني

ههههههههههه

بجد هي الفكرة حلوة جدا وانا مشتركة في الجروب

اللي على الفيسبوك بس لما حاولت اكلم

الناس عنها استغربوها جدا استغراب يصل الى الرفض

تحياتي

ندا منير said...

طيب كويس انك قدرت توصل لحل كويس فى الموضوع والعروسة وافقت
وبجد لو اهل العروسة والعريس تساهلوا مع بعض فى كل حاجة الامور هتمشى ومش هتتعقد بس فى اهالى بتعقد كل حاجة ولازم يكون غنى عشان يوافقوا

mamato2010 said...

السلام عليكم
ده أنت لقطة.على كده بقى أنا لما أروح أتقدم لواحدة أبقى أخدك معايا و بدل ما نخليها من غير شبكة بس نخليها من غير شبكة ولا شقة و لا فرح ولا كسروله.وكفايه أوى كتب كتاب و دخلة.و تبقى عملت فيا أكبر جميل.
على العموم أنا سعيد بجد أنى عرفت المدونة دى ووالله الموضوع اللى أنت بتطرحة ده رائع و مهم يعنى الشبكة مش هى اللى بتقيس مدى غلاوة العروسة عند العريس لكن بردوا لازم يبقى فى على الاقل دبل.
على العموم أنا محمد السروجى صاحب مدونة يا سلام؟!!! و أتمنى أنك تزور مدونتى و نبقى أصدقاء فى التدوين .و بعد أذنك أنا حضيف مدونتك عندى و لو مفيش مانع بعد أذنك تضيف مدونتى عندك.سلام

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



طيب كده حلو اوي عرفنا حل القاطع لازمة الزواج

هي كرتونة كانز اربعه وعشرين واحده وكل ما تخلص نجيب غيرها لحد ماربنا يوفقك وتجوز كل اللي نفسهم يتجوزوا

:)))))))))))))))))


سلام

zOzO said...

طبعا
الشبكه مش مقياس خالص
ممكن يجيب شبكه غاليه جدا ويكون هو
....
اتحذف طبعا
ههههههههههههههههه


لا بجد ممكن ويكون هو ولا زمه ولا ضمير
او حبيب بابا وماما


عموما
لما تروحوا ابقوا خدوني معاكم اهو اكون ف صفكم
هههههههههههههههههههه
تحياتي

صالح سعيد said...

لماضه
اللهم امين يوعدك يا لماضه بعريس يكون جاهز من كله ما عدا الفلوس
اشترى راجل يا لماضه
تحياتى

صالح سعيد said...

Unique.
طبعا انا تحت امر اى عريس
بس هو يؤمر
بس انا طماع
يعنى الكانز وحده لايكفى
ماله الهوهوز يعنى
نورتينى

صالح سعيد said...

الاستاذه ندا منير
ازيك
فعلا الموضوع مش محتاج غير شوية تفاهم مغلفه بالتقدير من الطرفين
حتى تستمر الحياة
شكرا على مرورك واهتمامك يا ندا
تحياتى

صالح سعيد said...

mamato2010
ازيك يا ابو حميد
طبعا يشرفنى انى اضيف مدونتك عندى بجد
ويسعدنى التواصل معك
وهقوللك على سر يا ابو حميد
الباس وورد بتاع مدونتى مع مروه جمعه ومنى الشيخ وبتحايل عليهم بقالى شهر وربع يضيفوا مدونات عندى ومكسلين
يرضيك اللى مروه ومنى بتعمله فيا
صدقنى لو اعرف اعملها كنت عملتها
لكن تعمل ايه فى تحكم المراه
على العموم اوعدك انى اكلمهم تانى عشان خاطرك وخاطر مدونات تانيه كتير عايز اضيفهم
بشكرك جدا
تحياتى

صالح سعيد said...

خمسه فضفضه
ومتنسيش كرتونة هوهوز بالمره
بموت فيه بجد
طعمه مع الكانز يجنن
وساعتها انسوا مشاكل الزواج كلها
وانسوا الشبكه
والعريس اللى هيجيبلى كانز وهوهوز
ينسى الشبكه والانتريه
مالها الحصيره
صباح الفل
نورتينى

صالح سعيد said...

زوزو
كيف حالك يا زوزو
ليكى وحشه بجد
اتفق معك طبعا فى كلامك
وهعزمك قريب على فرح صاحبى اللى هيتم من غير شبكه عشان تبقى شاهده عليه
وهتشوفى حجم السعاده والارتياح المنتشر فى المكان
لان الموضوع تم عن اقتناع تام
عقبالك
تحياتى يا جميل

Noha El-arabi said...

انا مقتنعة بكلامك جدا جدا
المرحلة اللي جاية لازم تتلغي القايمة او علي الاقل تتكتب بحق ربنا
اللي جاب حاجة تبقي بتاعته مش كل حاجة تبقي بتاعه العروسة
و بيني و بينك الفلوس متشتريش لا سعادة و لا ثقة و لا استقرار

صيدلانيه طالعه نازله said...

و الله انا عايزاك تعمل بوست جديد و تطلب ان اللى يرد عليه تكون بنات مش متجوزه و عايزه تتجوز بنفس الطريقه
و انت بما انك مقنع كده تروح تجيب لهم عرسان على زوقك من نفس النظام اللى ضاربه السلك ده و تقنع اهلم بيهم و اهو تبقى وفقت روس فى الحلال
و فى الاخر تفتحلك محل كانز
و انا شخصيا حاعملك يافطه على حسابى
ايوا الساقع
ايوا البيييييبس

صالح سعيد said...

Noha El-arabi
صدقينى ببقى مبسوط جدا لما الاقى انسانه عاقله مقتنعه بالكلام ده وده مش كلامى ده كلام العقل
بشكرك على مرورك ورايك
تحياتى

صالح سعيد said...

صيدلانيه طالعه نازله
فعلا يا بخت من وفق(روس فى الحلال)
ههههههههه
انتى جبتى روس دى منين
هو الفرح فى موسكو عشان يبقوا روس
وفكرة البوست جميله هفكر فيها وهتتعمل باذن الله
اما الكانز يا روحى عليه على راى الست
بس ياخوفى بعد مخلص مهمتى الاقيكى بتغنى وتقولى
كانز ايه اللى انت جاى تقول عليه
نهاره ابيض
نورتينى

عالم ماريونت said...

ههههههههههههه
عقبالك يا صالح
بس في الحقيقة مش بتنتهي كدة
اقولك حاجة؟
حتى مع الغلاء الفاحش ده الناس لا بطلت تتجوز
ولا بطلت تجيب شبكة بالوفات
ولا بطلت تجيب جهاز بالعبيط
ربنا معانا كلنا

Anonymous said...

صالح باشا ازييييييك كتير واحشني
والله تجنن بجد انت وحكايتك
وانا راي مع راي الاخت النايمه في الارياف يعني الناس برغم الارتفاع المجنون في الاسعار لا بطلت تشتري جهاز ولا شبكه بالالوفات المؤلفه
بس تعرف ان في واحده انا اعرفها وقريبه مني اوووي اوووي اتطلقت بعداسبوع من كتب كتابها بسبب الشبكه؟ اه والله اتفقت مع عريسها علي حاجه ولما راحوا يشتروا طلع انه عايز يجيب اقل من اللي اتفقوا عليه كلمه من هنا علي كلمه من هناك اتكعبل الموضوع وفجأة قالها لو مش وافقتي علي ده تكوني طالقه مني ؟؟؟
اها ادي الرجاله
ووالله انا كنت معاهم
وكان شكلي وحش اوووي
المهم عشان الخروج عن النص
انا شايفه انك كاتبها بلمسه وردية اوووي مبسط الامور يعني
وده مش حقيقي للأسف وان كنت اتمني هذا
اسلوبك جميل ومش محتاج اني اقولك ده اكيد واتمني لك مزيد من التوفيق ان شاء الله

Anonymous said...

اه نسيت اقولك
انك بقيت استغلالي جدا
كانز يا صالح كانز
والله افتكرت الكانز اللي هيما كان اشتراه ليا وعمرو اخده من غير ما يقولي وراحت عليا البيبسي الدايت
ابقي قول لعمرو يبقي يجيبلي واحد كانز دايت عشان اللي اخده مني برغم اننا كنا ضيوفه بس هو ده عمرو بيحب الهزار لأبعد الحدود

كلام على بلاطة said...

كل عام وانت طيب

كلام على بلاطة said...

كل عام وانت طيب