Saturday, October 4, 2008

ازاى الدستور تبقى اجمل من كده 20مره
بداية كل سنه وانتم طيبون وانا اسف على التاخير والتقصير فى حق مدونتى لكن ده لظروف النت وربنا يخرب بيت اللى يزعل النت افندى ..المهم انا انضميت مؤخرا لجروب محبى جريدة الدستور على الفيس بوك وكتبت هناك موضوع اتمنى تشاركونى برأيكم فيه لحد منوصل لصيغه مشتركه هوصلها للمسئولين عن الجريده باذن الله
ومره تانيه كل سنه وانتم طيبون
________________________________
بداية اعترف باننى لست صالح حسنين هيكل او صالح رجب ولكن ربما لاننى متابع بدرجة قدير جدا للدستور من الاصدار الاول اؤكد ان هناك تفاوت كبير فى المستوى بين الاصدار الاول وبين ما نراه الان فالدستور لا يكفيه ان يكون احسن الوحشين بل نتمنى ان يظل كما كان جرنان مختلف بكل ما تحمل الكلمة من معانىوعلى سبيل المثال وليس الحصر فى الاصدار الاول كنت حريص جدا على قراءة الجرنان من الجلده للجلده كما يقولون لكن الوضع اختلف بصراحه مطلقه دلوقتى انا بقرا الجرنان فى تلت ساعه الدستور الاول مكنش فى صفحات الوان بس كان ليه طعم بجد تحس ان كل كلمه مكتوبه بعنايه مش مجرد حشو لم يكن فى الدستور مكان لانصاف الموهوبين مكنش فى اعداد كامله خاصه بموضوع واحد زى مبنشوف اليومين دول تلاقى عدد كامل بيتكلم عن حاجه واحده بس وبصراحه انا بعتبر ده نوع من انواع الافلاس الصحفى الدستور زمان كان وجبة صحفيه دسمه دلوقتى بقى عامل زى الساندوتش التيك اواىالدستور زمان كان مهتم بالقراء كل عدد دلوقتى صفحة البريد هى صفحة الغلابه اللى ممكن تغيب بالشهرين عشان خاطر حضرة الملف افندىزمان كان استحاله تتوقع المانشيتات الرئيسيه ودى كانت حلاوتها دلوقتى وانت مغمض تأكد عزيزى القارئ ان المانشيت الاول عن الريس والتانى عن جمال والتالت عن احمد عزصدقونى انا بحب الدستور جدا بس عايز ارجع اقرا الجرنان من اول سطر لاخر حرف مش عايز اشوف حوار طويل عريض وفى صفحتين كاملين مع واحد مغمور ونص عائلته عارفاه شكلا بس عايز اشوف صفحتين ضربة شمس اجمل من كده مش الاقى صفحتين مخصصهم الاخ خالد اشطاط قصدى كساب للدفاع عن عرين الملك محمد ابومنيرعايز اشوف تنوع فى المواضيع اكتر من كده ونبعد عن وحدة الموضوع مش كل عدد نتكلم عن الريس وبس واخيرا اتمنى ان كل واحد يقول رايه ازاى الدستور يبقى احلى من كدهوانا كان ممكن اجامل واقول كلام زى الفل بس انا قلت اللى انا حاسس بيه وده لانى بحب الدستور

25 comments:

Unknown said...

عندك حق يا صالح
للاسف صفحة بريد القراء اللي بقت عامله زي الزائر
وحتى المقالات بقت وجبه لا هي دسمه ولا مهضومه حتى
بجد انا بضم صوتي لصوتك
من بيت دستورجي اصيل
ياريت يرجع زي الاول
ويلغوا صفحة خالد كساب

ندا منير said...

هاى صالح
ازيك
نورت
وحمدلله على السلامة
..........
بصراحة انت جدع قوى انك تتكلم عن الدستور كدة
بس طالما اتكلمت انا بقى مش هخاف وهتكلم
بس تحمينى
هههههههههههههه

انا طبعا مش متابعة الدستور من زمان قوى
يعنى من حوالى سنة ونصف كدة
بس طبعا لاحظت حاجات كتير قوى فى الفترة دى
الاول كان فى صفحة خاصة بالتعليم واول ما بدات اتابع الجرنان م نسنة ونصف كدة كانت الصفحة موجودة وكانت جميلة جدا لكن بعد شوية الصفحة اتشالت ومن ساعتها مرجعتش تانى لحد دلوقتى
ودا اول مشكلة
لان صفحة التعليم كانت صفحة مهمة جدا
يعنى دا اول حاجة المفروض الجرنان يفكر انه يعملها

وبرده صفحة الراى بتتشال كتير قوى وبترجع كل فين وفين ودى برده كانت صفحة حلوة جدا عشان اى حد بيعبر عن رايه ولو فى اى مشكلة او طلب ممكن حد يبعته ليها
ودى تانى حاجة ممكن الدستور يعملها انه يخلى الصفحة دى تنزل بانتظام

وبرده زى ما انت قلت الملف اللى بينزل دا
والله بيشلنى جدا جدا
كل مرة يتكلم عن جمال عبد الناصر او السادات او جمال مبارك حسنى مبارك
يعنى الكلام كل مرة هو هو مش بيتغير
يعنى رايى ان الملف دا ملوش لزمة خالص انه ينزل
ومرة لاقيته منزل فى الملف حكاوى قديمة جدا كانه مجلة مش جرنان

الاقتراح الرابع اللى نفسى الدستور يعمله
انه ميبقاش مجرد جرنان معارض وبس
يبقى معارض مع اقتراح بعض من الحلول
المشكلة عندنا فى مصر ان كل واحد يفضل يشتم وخلاص ويفضل يقول على كل المشاكل اللى بتواجهنا لكن دون تقديم اى حل او اى اقتراح
نفسى الدستور يبقى صوت الشعب
ويقترح للحكومة حاجات تعملها
مش يفضل يعارض وخلاص

اقتراح اخير
........
فى صفحات زى ضربة شمس
هى متتلغيش
لكن ليه تاخد صفحتين من الجرنان
وصفحات تانية المفروض كفاية عليها صفحة واحدة بس
او تتلغى
وتنزل مكانها صفحة التعليم
وصفحة للدين
اللى هما الاساس
واللى احنا محتاجينهم
..........ز

طبعا انا طولت اوى عليك
بس ما صدقت بقى انى اتكلم
لانى بجد شايفة ان الدستور بقى حاجة تانية خالص
مبقاش زى ما بدات اتابعه فى الاول خالص
........

واخيرا احب ادعو الله ان يخرج استاذ ابراهيم عيسى من ازمته
وان يكون حكمه مع ايقاف التنفيذ

mostafa rayan said...
This comment has been removed by the author.
mostafa rayan said...

اتفق معك في هذا الراي
انا اصلا كنت متابع للأصدار الأول في عام 96وكانت جامدة جدا
دلوقتي الدستور مش زي الأول
تحياتي لك

روح شرقيه said...

هو الحقيقه انا عمرى ما قريت جريده الدستور ولا الجرائد المصريه عموما
من زماااااااااااااااااااااااان اوى يا ابو صلاح
بس انا بقرأ لكتاب الجريده على المدونات بس انت بعدت فتره طويله اوى
يا سيدى ما تغبش تانى كده
وانا محترمه وجهه نظرك
جدا وجرأتك فى طرح النقد لجريده او لاى شئ انت بتحبه
بس ربنا يستر بقى يا صالوحه وقلمك ما يكتبش عن روح وينقد وينقد
بس عموما اشتقنالك
ان شالله ديما تكون بخير
روح

mido said...

باختصار يا أدهم

العدد الاسبوعى بقى أقل دسامة بعد صدور العدد اليومى
وبالرغم من كده الدستور الاسبوعى هو الافضل و الاكثر تاثيرا

-----------

وبعدين ايه ده؟

ازاى تسمى مدونتك على اسم مدونتى؟
:)

Anonymous said...

مسا الفل
ازيك يابو صلاح ..اخبارك ايه ياعم.. كل سنه وانت طيب
والله العظيم واحشني اوي
ايه الغيبه الطويله دي .. لعل المانع يكون خير

بصراحه كده وبدون لف ودوران
ومن غير كلام كتير ملوش لازمه
ورغي زي عدمه
الدستور مبقاش الدستور
مفيش حاجه فاضله منه الا الاسم
مش عارف ايه اللي جري
انا بقالي كام مده كبيره معدتش بشتريه
لانه زي ما انت بتقول فقد جاذيته وبريقه
دلوقتي وبكل سهوله تقدر توقع العشرين عدد الجايين
حتي الناس الحلوين اللي فيه بييبوه واحد ورا واحد .. زي مثلا ايهاب الزلاقي ومحمد الدسوقي وغيرهم كتير .. وعلي فكره محمد وايهاب دمايطه ياباشا

حتي صفحه رأي اللي كانت من اجمل الصفحات اللي فيه .. غايبه بقالها كام شهر
تصدق بالله .. كانت من اجمل مافي الجرنال
وكان فيها ناس زي الفل .. عمرو الطاروطي ، مروه جمعه ، دكتور محمد ابو العز ، احمد شوقي ، نهي العربي ، هدي عبد القادر ، هيثم ابو خليل ، وغيرهم كتيير .. بجد ناس زي الفل

وخالد باشا .. شغال هو وجنوده المرتزقه في الدفاع عن امبراطوريه منير .. شكله خايف من عمرو دياب يقوله كش ملك

وصفحات تظهر وتختفي بعد الضهر
ونظام بقي قلق اوي ياباشا
اعمل حاجه ياعم .. متقفش كده


اللهم ارحمنا واعف عنا وارفع مقتك وغضبك عنا ورجعلنا الدستور زي ماكان

عايز اقول كلام كتير اوي ياباشا والله .. بس خايف من الرقابه .. انت عارف بقي
اشوفك علي خيييير
سلاااااااااام


احمد سلامه

zOzO said...

بصراحه مش متابعه الاصدرات دي خالص
بس انت شجاع وانا معاك في كلامك دا
يلا نبقي نروح مع بعض السجن بقي
هههههههههههههه

Unknown said...

مبروك الجروب رغم انى ما بتابعش الدستور
بس الفكرة بتاعتك جميلة و ممكن الواحد ياخد فكرة برده

بنت القسام said...

عندك حق

ساندوتش التيك اواى

تحياتى

بذرة امل said...

ايه الاخبار الحلوة اللى انا سمعتها دى
بجد سعدت ليك جدا
الف الف مبروك ياصالح
ويارب يتمم لك على خير
بجد ربنا يوفقك

PrInCeSS BeRy said...

اخبارك اية يارب تكون تمام وكل سنة وانت طيب وعودا حميدا

جميل اوى النزعة السياسية الجميلة دى مش هقلك انى سياسية او متابعة للدستور او الخ بس انا عجبنى اسلوبك فى الكتابة والتعبير عن رايك

صالح سعيد said...

لماضه
ازيك يا مرمر
المشكله مش فى صفحة البريد بس
احنا بنتكلم عن الطعم
بجد
زمان تحسى انه كان عامل زى الزبدة الفلاحى
دلوقتى النخلتين يا مرمر
ايه الحل بقى؟
اوعى تقولى نطبع الجرنان فى مصنع روابى
الحل هو انه يتعمل اعادة ترتيب للاوراق
تحياتى يا مرمر

صالح سعيد said...

ندا منير
ازيك يا ندا
اشكرك بجد على اهتمامك ورايك
وانا اتفق معك فى اقتراحاتك وابشرك بحكم العفو عن ابراهيم عيسى
وصدقينى كل اراؤنا ستصل للمسئولين هناك
فى الدستور يعنى
وفى اى موضوع متخافيش انك تقولى رايك
تمنياتى لكى بالتوفيق

صالح سعيد said...

mostafa rayan
فعلا يا اخ مصطفى الاصدار الاول كان تحفه فنيه
انا كنت بشتريه واقراه قبل مروح البيت
من حلاوته بجد
وصدقنى انا متفائل انه يرجع زى الاول واحسن كمان
قول يا رب
تقبل تحياتى

صالح سعيد said...

روح شرقيه
مساء الفل والورد والياسمين
على ناس كنا منهم زعلانين
لكن دلوقتى خلاص
طالما اطمنا عليهم
ومن ناحية النقد
هيبقى دايركت
مباشر يعنى
مش على المدونه
وصدقينى حاولى تلاقى الدستور
وتقريه
حتى لو كان فى اسوا حالاته
ارحم من الصحف الحكوميه
لانها بتجيب مغص فكرى بعيد عنك
صدقينى انا سعيد بوجودك
عن جد يعنى
وعن ابا وجد اشتقنالكم
يا رب دايما تكونى بخير
تحياتى يا جميل

صالح سعيد said...

ميدو
يا اخ ميدو
انت مدونتك اللى على اسم مدونتى
ولو زعلان انا هروح بكره السجل المدنى التدوينى واغير اسمها
ولا يهمك يا ميدو
نورتنى يا معلم

صالح سعيد said...

احمد سلامه
بصراحه تسلم ايدك يا احمد على ردك
رد واحد بيحب الدستور بجد
صدقنى انا كنت خايف ان حد ينتقد انى اتكلم عن الكيان ده بالشكل ده
لكن الحمد لله حتى الان نحن متفقين
انه فى الامكان احسن مما كان
وانا متفق معك فى رايك
وهيوصل يا معلم
وباذن الله نشوف قريب مواضيعك فى الدستور
تحياتى

صالح سعيد said...

زوزو
كويس انك اعترفتى انك هتيجى معايا السجن
يا سلام يا اولاد
ده انا ساعتها هطالب بالمؤبد
وهقتل المحامى اللى هيترافع عننا
وهلغى قانون الاستئناف
طالما زوز و معايا فى السجن
نورتينى بجد
تقبلى تحياتى

صالح سعيد said...

عاليا حليم
فعلا يا ريت تاخدى فكره وتشاركى برايك
لانى بثق فى رايك عن جد
حلوه عن جد دى
من يوم مسمعتها من روح شرقيه وانا معلق عليها
تحسى فيها بالحزم الجديد
ولا انتى ايه رايك
عن جد
تحياتى

صالح سعيد said...

Gelaan
وانتى كمان عندك حق
ساندوتش التيك اواى
متجيبى حته

صالح سعيد said...

بذرة امل
دى اشاعات يا امول
انتى فينك من زمان
على فكره كنت هحضر اجتماع الاخوه المدونين الشرقاويه
بس كنت فى مصر للاسف
بس اوعدك انى معاكم فى اى مكان
ما عدا التخشيبه
تحياتى

صالح سعيد said...

PrInCeSS BeRy
اشكرك بجد على اهتمامك ورايك
وصدقينى انا اللى معجب بمدونتك وطريقة تعبيرك
تقبلى تحياتى

م/ الحسيني لزومي said...

شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك.
ضع بنر الحملة من علي مدونتك البنر موجود علي مدونتي

ن said...

السلام عليكم ورحمة من الله وبركاته

تحياتى إلى كل المدونين الجادين وأتمنى أن يشاركونا الرأى والأجتهادات للخروج من تخبط الأراء التى كثرت عن الدين ودرء الشبهات التى تلصق الى الأسلام بتصيد بعض الأخطاء التى الصقت ببعض المفاهيم ..وعبر هذه المدونة علينا أن نبحث فى مصداقية الروايات السابقة وتخير الأجتهادات الحالية بما يخدم الأسلام وقضاياه .
مع خالص تحياتى

أمل فتحى عزت