Saturday, June 14, 2008

وابتدى المشوار



وابتدى المشوار
على الرغم من اننى اكتب فى مسلسل راجل وست ستات منذ 5شهور والحمد لله اصبح لى حتى الان 8حلقات والبقيه تاتى باذن الله ..المهم اننى عندما قرأت اسمى فى جرنان الدستور ككاتب فى المسلسل شعرت اننى اول مره رايح الشركه ..حسيت انى اول مره اشوف اسمى فى الدستور رغم انه تم نشر مقالات عديده لى فى صفحة رأى وشغل دماغك وش السعد ..شعرت انها الخطوه الاولى فى طريق طويل يحتاج الى مزيد من الجهد والتعب لاثبات الذات ..نعم انها البدايه
وشوية اعترافات بقى بما اننا فى البدايه علشان نبقى ماشيين على نور
اولا بشكر اخى وصديقى العزيز عمرو الطاروطى
لن انسى كلمة هدى عبد القادر عندما قالت لى ان عمرو ده كنز وهو فعلا كده
عمرو الطاروطى خلصنى من فيروس الكسل الذى كان يصاحبنى وشجعنى بطريقه غير عاديه وصلت لمرحلة اجبارى على الكتابه وحلقتى الاولى فى المسلسل كانت تحت اشرافه الكامل وكتبناها سوا عنده فى الصيدليه وسط البسكوت والسندوتشات والنسكافيه
عمرو بيزعل من الكلام ده لكن ده حقه بجد وربنا يقدرنى وارد جمايله
وسيظل محتفظا باللقب شعلة الحماس
اعترف كمان انى مكنتش متخيل انى هقدر اكتب صفحه واحده لان شكل السيناريو فى الاول كان مخيف فى الاول الصوره على اليمين والصوت على الشمال والبهاريز فى النص _البهاريز دى من عندى يا جماعه_
لكن الحمد لله الامور وضحت بشكل كبير دلوقتى
وحاليا انا وعمرو وباقى الزملاء شغالين فى الجزء الخامس من المسلسل وخلصنا نصه تقريبا ..ونوعدكم باذن الله انه يكون احلى واجمل الاجزاء لاننا تعبنا فيه بجد
واخيرا كلمة شكر للاستاذ ولاء شريف المشرف على المسلسل لاننا اتعلمنا منه كتير جدا
وتعب معايا انا بالذات كتير جدا لانى ساعات ببقى هندى فعلا
معلش انا طولت عليكم المرادى بس للمره الثانيه بتمنى انه مفيش حد من الاخوه المدونين يزعل من تقصيرى غير المتعمد عن دخول مدونته لانه غصب عنى بجد
وقريبا هناخد اجازه واعود الى مدوناتكم الجميله لانها وحشتنى جدا بجد

26 comments:

Unknown said...

الف مبروك
بجد مبسوطة
علشانك ويارب معاك
وتاخد الاجازة بسرعة
وتنورنا
بس هو الجزء الخامس
ازاي
مش هما عملو جزئين بس ولا اية
يعني مثلا لو كدا عايزين نعرف اية الحلقات اللي انت عملتها ولا هي لسة مش هتتذاع دلوقتي
يعني بتعملو لاقدام ولا ايةة
شكلي انا اللي بقيت هندية ههههههه
معلش
ويلا من نجاح لنجاح ويارب يفرح قلبك دايما يارب
لانك تستاهل
ويخليك صاحبك عمرو
هما دلو الاصحاب ولا بلاش
سلام

Unknown said...

الله عليك يا صالح
انا بجد مبسوطه ليك جدا جدا جدا
لدرجة اني مش عارفه اتلامض من فرحتي بيك
ربنا يوفقك يارب دايما
وتكمل المشوار
انت حد جميل قوي وتستاهل كل خير

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الف الف مبروك

وعقبال لما تكتب مسلسل خاض بيك لوحدك

سلام

Marwa Friday said...

صباح الفل والورد والكشري
مبروك يا صالح
مبروك تاني يا صالح
مبروك
مبروك
ربنا يبارك لك يا ابني ويوفقك ولا يوقعك في ضيقة
فرحانة لك جداً جداً
ربنا هايكرمك أكتر من كده عشان انت بجد بني آدم طيب قوي يا بلديات
وحلو الكلام اللي قلته على عمرو (يستحقه الصراحة)ا
بس على الله ما يتغرش أكتر من كده ههههههههه
صباح الفل ومبروك
سمعت عن فيلم (كباريه) صحيح؟؟

Anonymous said...

أحلي مسا في الدنيا كلها
وألف ألأف ألف مبروك
والله العظيم فرحان ليك من قلبي
وان شاء الله من نجاح لنجاح
وتوصل لحد 10 أجزاء .. وتكون كتبتهم لوحدك
ايوا كده ياراجل .. سيبك من أم الكسل

ألف ألف مبروك مره تاني
وتالت
ورابع
ومليوووووووووون مبروك



أحمد سلامه

Anonymous said...

الف الف الف مبروووووووك
بجد بجد مبسووطه جدا
ربنا يزيد نجاحك انشاءالله
ونشوفل افلام بعد كده

الف مبرووووووووووووك
:))))

بذرة امل said...

ربنا يوفقك ياأستاذ صالح
بس انا عندى نقطة نفسى اقولها
ليه مش نخلى الضحك مرتبط بقيمة معينة تبقى واضحة للمشاهد
انا متابعة لمسلسل راجل وست ستات
وبصراحة
بضحك كتير بس بحس انى مش بستفاد حاجة
الى بتمناه انى اضحك واستفاد فى نفس الوقت
ما اعرفش حسة انها معادلة صعبة
بس ياريت تقدر تحققها

عمرو الطاروطي said...

وعلى السلمة قبل الأخيرة صعودا إلى مائدة الإجتماعات الخاصة بورشتنا المصونة في شركة الأهرام للسينما.. وضعت يدي على كتف صالح وعيناي يملأهما التصميم وبكل هدوء الدنيا قلت له "أنت اللي هتغني يا منعم"!. مساء الفل يا دوولة.. قصدي يا صالح.. إيه الدراما دي يا عم؟.. بس لحسن أصدق بجد إن أنا شمعة تحترق من أجل الآخرين والكلام الهجص اللي بنثبت بيه الناس دا
أقولك سر يا صاحبي.. أول مرة أحضر مع فريق عمل المسلسل مع الأستاذ عمرو سمير عاطف ومع إني رايح بتوصية جامدة من الشخص اللي هفضل مديون له طول عمري بأي نجاح أحققه.. السيناريست وائل حمدي.. صدقني يا صالح أنا كنت قاعد مع الناس دي وأنا متبنج.. حالة ذهول غريبة كنت فيها.. خلصت وطلعت من هناك.. مش هتصدق.. كنت بعيط.. والمصحف لولا دعوات أمي ووقفة هدى عبدالقادر جنبي كان زمامي حصلي انهيار عصبي من الدنيا الكبيرة اللي لقيت نفسي مرة واحدة جواها.. قلت أنا إيه اللي طلعني من بيتنا وجابني هنا؟.. لكن كما تعرف.. لابد للأيام من أن تمضي.. وللحياة أن تستمر.. وللشلال أن يتدفق وصولا إلى ترعة بلدنا
صالح.. تكونش بتثبتني يا معلم عشان منفذش المخطط اللي قلتلك عليه وأحكي عن المغامرة اللي عملناها.. الليلة إياها بأمارة شارع عماد الدين والتمشية من التحرير لميدان رمسيس والخناقة اللي كنا هنتخانقها مع العيال الـ.. عند المتحف المصري.. بص يا برنس.. فيه ناس راسية ع الدور ولمحتلك في التعليقات اللي فوق.. سامعاني يا مروة؟
حاجة كمان.. مش عارف ليه أنت مش بتحب إنك تصيت نفسك وتقول إنك شغال كمان في مسلسل جديد إسمه توتو هانم بالإضافة لشغلك في عالم سمسم وانتهاءا بالقنبلة اللي هنفجرها قريب.. الخطوة اللي إتأخرت كتير.. فيلم السينما اللي خلاص قرب يشوف النور.. هانت.. تعبنا مش هيروح على مفيش.. ربنا يسهل
صالح.. سلام يا صاحبي

سلوى said...

مبرروووووووك

ربنا يوفقك دايما إن شاء الله

وجميل ذكرك لكل اللي ساعدك

ربنا يوفقكم جميعا

تحياااااااتي

Anonymous said...

ازيك يا صالح
والله انت تستحق كل خير بشهادة الجميع ’ وعمرو باختلاف ارأنا حوله الا انه هو كمان يستحق احسن مما يتمني واحسن اكيد مما نتمناله ’ بس تصدق ان عمرو اتغير ؟ تخيل ؟ بقيت احبه ؟ برغم اختلافنا ؟ وهو اللي قالي علي تعليقه في المدونه قلت لنفسي برغم اني علي وش امتحانات لازم اشوف كاتب ايه عنك
رينا يوفقكم ويا رب تدوم صداقتنا اللي بعتز بيها كتيييييييييييير

أميرة جمال مصرية الديانة والجنسية said...

صديقي صالح الجميل والذي لم تتاح لي الفرصه بعد للتعاون معه في العمل ولكن لازلت عاقده عزمي يا صالح علي التعاون معك فأنت شخصيه جاده جدا ومكافح جدا جدا واضحك جدا وجدا وجدا من افكارك المبتكره والابداعيه والكوميديه انا فخوره بك وبعالم سمسم والذي تعرفت فيه عليك كل التوفيق يا صديقي اما عن طاروطي فلا تعليق فالحرب معه بدأت من الامس ولكن اتفق معك فهو شعله حماس مهما فعل فأنا اعمل الان بجهد وهو احد الاسباب القويه صالح وصالح الف مبروك وانتظرك في مدونتي لا مفر لك يا صديقي والي اللقاء في مشروع ابداعي قادم نشترك فيه معا نفاجيء به الكل .

Unknown said...

ما شاء الله
ربنا يوفقك و يحققلك كل احلامك و تكمل المشوار كله
و ربنا يبعد عنك الكسل يا رب

تحياتى

صالح سعيد said...

My Hope$
الله يبارك فيكى
وهما عملوا 3اجزاء غير الاول والتانى
هيتذاعوا السنوات الثلاث القادمه باذن الله
وحتى الان لم نعرف ترتيب الحلقات
ولما اعرفها اكيد هقول على ميعاد حلقاتى
واللى بيتذاع دلوقتى الجزئين الاول والتانى
تحياتى

صالح سعيد said...

لماضه
ربنا يخليكى يا دكتوره
ومتحرميش مدونتى من لماضتك اللذيذه
والمشوار طويل جدا
وباذن الله نكمله
وشكرا على اهتمامك ومرورك ورايك
تقبلى تحياتى

صالح سعيد said...

خمسه فضفضه
الله يبارك فيكى
ويا رب يجعل دعوتك من نصيبى
لانه حلم كبير ان الواحد يكتب مسلسل لوحده
وربنا يسهل ونوصله بمزيد من الجهد والتعب
تحياتى

صالح سعيد said...

مروه جمعه
فكرتينى بالكشرى يا ميرو
اكلتى المفضله بدون حمص صلصه زياده
وعمرو يستاهل اكتر من كده بجد
وايه حكاية فيلم كباريه دى بقى
انا شامم ريحة مؤامره
مع انى مظلوم وبرئ
واكيد انتى فاهمانى
ومش مصدقه عمرو
ههههههههههههه
شدى حيلك يا ميرو شويه عشان انتى معانا باذن الله فى توتو هانم
تحياتى

صالح سعيد said...

اخويا الصغير احمد سلامه
الله يبارك فيك يا برنس
ومتشكر جدا على حرصك على زيارة مدونتى المتواضعه
وبجد انا معتز جدا بمعرفتك
ربنا يديم بينا الموده
وفعلا يا احمد انا الكسل كان مشكلتى فى الحياه
لكن الحمد لله لم يعد هناك كسل
وشكرا لرايك يا ابو حميد
تحياتى

صالح سعيد said...

شيماء
الله يبارك فيكى
وبشكرك جدا على اهتمامك
اما موضوع الفيلم ده لسه بدرى عليه شويه
لانى مؤمن بنظرية ببطء ولكن بثقه
لانى كل يوم بتعلم جديد
وانا لسه فى سنه اولى
وكما قال الشاعر الصبور
الصبر جميل
تحياتى

صالح سعيد said...

بذرة امل
اولا انا بشكرك على رايك
واسمحيلى ارد فى حدود معرفتى
نوعية مسلسلات السيت كوم هدفها الكوميديا الخفيفه بمعنى انه المطلوب هو رسم البسمه على الوجوه خلال ربع ساعه وهو زمن الحلقه الواحده
والشئ المهم هو ان الحلقه تكون مبنيه صح يعنى فيها بدايه ووسط وصراع وحل
وانا متفق معك فى كلامك بخصوص القيمه بس شايف انه صعب يتحقق كل ده فى ربع ساعه
لكن صدقينى الاجزاء القادمه هتعجبكم لان فيها مفاجات كتير
مش علشان انا بكتب فيها لكن بجد حلوه
تقبلى تحياتى

صالح سعيد said...

عمرو الطاروطى
مساء الانوار
يا عمور بما انك لسه جديد فى عالم المدونات لازم تعرف انها عامله زى الكلام على الهواء المباشر
يعنى اللى هتقوله كل اللى هيخش هيشوفه ولا انت فاكر نفسك بتوشوشنى يا عمرو
بس لما اشوفك يا عمرو
انت كده اوفر على راى واحد حبيبنا
هههههههههههههه
اوعى تضحك
وخلى مغامراتنا دى يا عمور سر بينى وبينك
ولا انت السر عندك انه محدش من امريكا يعرف
وخد بالك انا عندى اسرار كتير برضه
فخلى الطابق مستور بدل منتمسك انا وانت تحرى
مساء الفل يا عمور
خد بالك انا بسحب ناعم
اما بخصوص الشغل يا معلم
فانت رفيق الكفاح بجد مش هزار
ويا رب افرح فيك قريب واشوفك خاطب اد الدنيا
ساعتها والله لعامل اعلان فى الجرنان يا عمرو
تحياتى الى ان نلتقى فى الشركه او التحرير او اى مكان صحرا ان كان او بستان
ان شالله يكون على البلاج
وكما قال الشاعر
كده اجمل انسجام كده يحلو الكلام
سلام يا معلم

صالح سعيد said...

سلوى
ربنا يخليكى يا سلوى
وصدقينى التواصل مع اخواتى المدونين والمدونات من اهم اسباب حماسى للعمل فى هذا المجال
والناس اللى ذكرتهم يستاهلوا اكتر من كده بجد
لانهم تعبوا معايا جدا
ربنا يقدرنى وارد جزء من جمايلهم
قولى امين
تقبلى تحياتى

صالح سعيد said...

حوبه
فينك من زمان يا حوبه
ولا بتسالى علينا خالص مالص
ليكون الواد عمرو مفهمك انى مهاجر
انا عارفه
وانا مبسوط جدا انه اتغير وبقى حبوب كده
وانا هقرصلك ودانه لو رجع زى الاول
ولا يكون عندك قرصه قصدى فكره
نورتى مدونتى يا حوبه بجد
ومتشكر ليكى جدا
تحياتى

صالح سعيد said...

واحده من اصحاب القمر
هو انا ممكن اعاكس ولا مينفعش
اصل انا شايف ان الصوره دى هى القمر مش واحده من اصحابه
ازيك يا اميره
انا طبعا يشرفنى بجد انى اشتغل معاكى فى اى عمل فنى مشترك
وباذن الله يكون قريب جدا
ويكون مفاجاه
شكرا لزيارتك واهتمامك ورايك
تحياتى

صالح سعيد said...

عاليا
بشكرك على رايك
وصدقينى مدونتك من المدونات اللى عاجبانى جدا بدون مجامله
ربنا يزيدك ويوفقك
تقبلى تحياتى

Anonymous said...

الف مليوووووون ميبرروك نجاحك جزء من نجاحنا احنا كمان ربنا يوفقك شاذلي دنقل

ندا منير said...

الف مبروك يا استاذ صالح
مبروك على نجاحك
ويارب كدة دايما
ومدونتك عجبانى جدا واسلوبك فى كتابة المواضيع عجبانى جدا
انا طبعا صغيرة جدا على الحكم
بس بقول كدة لانى ساعات بقرا مواضيع ومن شدة تعقيد اسلوبها مبفهمش حاجة خالص
ومبروك مرة تانية